Dag 7 Hvar by – Marina Kastela

Det ble noen timers søvn i løpet av natten. Det blåste veldig, så båten lå ikke akkurat rolig! I tillegg var det mye båtkjøring rundt oss. Å sove ute var veldig behagelig! Camilla sovnet med en gang vi kom ombord i båten igjen, og sov til langt utpå formiddagen.

Vi dro fra Hvar kl 08, og da satte vi kursen mot Brac – og stranden Zlatni Rat.

Zlatni Rat slik den ser ut på reklamebilder

Vi har aldri vært på Brac, og følte at dette var et «must» å få med seg. Men, som jeg egentlig var veldig forberedt på, ble dette en skuffelse. Stranda var ikke i nærheten av det den ser ut til på bilder!

Zlatni Rat slik vi så den

Zlatni Rat

Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i overfylte strender, så det var helt greit å kjøre forbi. Nå har vi sett den – og det er jo litt gøy:-)

Vi kjørte til Bol, hvor vi fylte diesel. Der blåste det så kraftig at det var nesten helt umulig å legge til. Men vi klarte det også til slutt!

Derfra kjørte vi oppover igjen, forbi Zlatni Rat, og mot ei lita vik hvor vi ankret opp. Der ble det bading, soling, soving og spising. Jeg overrasket med nok en deilig spagetti-lunsj.

Lunsj ombord i båten

Kos på dekk

Da klokka nærmet seg 15, måtte vi dessverre sette kursen mot Split -og Marina Kastela.

Her er det jeg som styrer båten!

Vi fikk lagt til i havna uten problemer – og rettet forhåpentligvis opp førsteinntrykket de fikk av oss når det gjaldt manøvrering av båt… Båten ble gjennomgått, og det var heldigvis ingen skader eller mangler på båten.

Jørgen er tydelig fornøyd med turen!

I kveld tok vi lokalbussen inn til Split. Vi spiste middag -og gikk litt rundt i byen. Det var en fin avslutning på en veldig fin uke!

Det er veldig godt å kunne si at alt har gått bra! Det var spennende å skulle begi seg ut på denne turen, uten å hå vært noe særlig på båt før. Jørgen har kjørt mye båt, men ikke båter på denne størrelsen. Vi har ikke seilt denne gangen, men det skal vi gjøre på neste tur! Målet nå er å gå på seilkurs i løpet av våren 2015.

Været har vært så som så. Det var kaldt på starten av uka, det har regnet en del og det har vært veldig mye vind. Alle vi har snakket med underveis sier at denne sommeren er helt unormal. Men været har ikke plaget oss! Vi har fått med oss så mange opplevelser og erfaringer som vi ikke ville være foruten. Og dessuten setter man så ekstra stor pris på sola når den endelig stikker fram!!

Barna har kost seg ombord i båten. Ettersom båten er såpass stor, har de ikke måttet sitte oppå hverandre hele tiden. De har hatt tilgang til internett, og dermed har de heller ikke kjedet seg. De har badet mye – og særlig Andreas har hjulpet til mye med båten.

Båtferie har vært en helt ypperlig ferieform for oss! Vi har sett og opplevd mange nye steder, og vi har hatt en fin kombinasjon av aktiv og avslappende ferie. Jeg er veldig fornøyd med reiseruta vår. Vi hadde ikke fastsatt den på forhånd, men la den underveis. Vi hadde utgangspunkt i ei rute jeg fant på nettet, men vi tilpasset den til våre ønsker.

Jeg håper og tror at det blir båtferie igjen på oss ganske snart – og da får vi satse på at det blir en ekte seilferie, med seilene oppe!! Ellers er det helt ok å kjøre med motor også…. 😉

Nå venter en uke i Podstrana med gode venner. Vi gleder oss veldig til at 15 små og store fra Jessheim kommer nedover i morgen!