2016: Dag 3 Korcula – Zaklopatica, Lastovo

Natta på Korcula var rolig – og vi lå på akkurat samme sted da vi våknet som da vi la oss👍

Vi hadde ikke bestemt oss for hvor turen skulle gå da vi startet opp i dag tidlig. Vi hadde tre ulike alternativer. Det var mye vind på morgenen, så vi seilte avgårde i over 7 knop. Dessverre stilnet vinden raskt… Da ble det god tid til bading og kos på båten.

Camilla og Christian starter dagen med kortspill

Her bades det

Det ble mange flotte stup

Vi måtte etterhvert starte opp motoren. Mye av turen gikk vi på motor – med seilene oppe.

Vi bestemte oss etterhvert for å dra til Lastovo. Turen blir nå lengre enn vi hadde planlagt, men vi håper og tror at den blir veldig fin!

I dag hadde vi bestemt oss for å ligge i en havn, og valget ble Zaklopatica. Men før vi kom dit, ankret vi opp i en bukt i nærheten. Der ble det enda mer bading.

Det var et utrolig idyllisk sted!

Da klokka nærmet seg 15, dro vi til havna vi skal tilbringe neste natt i. Det viste seg å være en liten, men veldig sjarmerende havn.

Her nærmer vi oss Zaklopatica

Zaklopaica er, som nevnt ovenfor, en liten havn. Den består av noen få hus, noen overnattingssteder og et par restauranter. Det er en rolig havn, med avslappende og god stemning.

Nå kan vi slappe av😊

Vi var sultne da vi kom i land, så vi spiste på nærmeste restaurant. Det var en upåklagelig utsikt, og maten var også god!

Da alle var gode og mette, bestemte vi oss for å gå inn til Lastovo by. Den ligger drøye 2 kilometer fra Zaklopatica.

Det var utrolig grønt og frodig!

- Og for en utsikt vi hadde på turen!

– Og for en utsikt vi hadde på turen!

Lastovo by var veldig sjarmerende! Det var lite folk å se, og mange hus virket ubebodde. Vi fant en dagligvarebutikk, en souvinirbutikk og en restaurant… Og faktisk en bar – uten gjester…

Lastovo by

Vi måtte selvfølgelig opp på toppen av fjellet. Der var det en eldre bygning, men det stod ingen steder hva bygningen har blitt brukt til. Utsikten var uansett fantastisk!

Vi ruslet litt rundt i byen, før vi gikk tilbake til båten vår.

Vi rakk akkurat tilbake til en fin solnedgang🌅