2016: Dag 4 Lastovo – Polace, Mljet

Dagen startet med seiling i vakkert landskap. Lastovo består av 46 øyer, og flere av de seilte vi forbi.

Her er vi utpå havet igjen

Andreas sjekker seilene

To fornøyde gutter som trives på båt

I dag gikk turen til Polace på Øya Mljet. Jeg hadde på forhånd lest at denne øya blir omtalt som en av verdens 10 fineste øyer.

Her nærmer vi oss!

Guttene beundrer utsikten

For et fantastisk sted! Vi valgte å ligge ute på anker i natt – og det var vi ikke alene om…

Polace er også et lite sted, men så utrolig koselig! Det er flere restauranter, overnattingssteder, en butikk, bakerier og sykkelutleier.

Polace

Etter at vi hadde ankret opp båten, dro vi inn til havna for å leie sykler. Det var flust av sykler å velge mellom.

Vi syklet inn i nasjonalparken, mot to innsjøer som ligger i nærheten av Polace. Turen inn dit var flott, men synet som møtte oss ved innsjøene var fantastisk!

Vi syklet rundt sjøene, og vi tok oss tid til et forfriskende bad.

Ute i den ene innsjøen ligger det en øy. På denne øya bygde Benediktinerne et kloster for Jomfru Maria på 1100-tallet. De hadde herredømme over øya til 1400-tallet. Klosteret har deretter vært brukt som hotell i lengre tid, men det er nå gitt tilbake til  Dubrovnik bispedømme. Klosteret er nå en populær severdighet.

Her er klosteret

Sykkelturen fortsatte i de samme flotte omgivelsene.

Etter to drøye timer var vi tilbake til utgangspunktet.

Vi avsluttet dagen med en nydelig måltid på en av restaurantene i havna.

Vi har etterhvert sett og opplevd mange steder i Kroatia. Mljet er nok et av de fineste – om ikke finest! Denne øya bør virkelig besøkes!!