2016: Dag 5 Polace – Korcula by – bukt, Korcula

Vi våknet opp etter en helt rolig natt på sjøen. På morgenen gol hanen – og byen våknet til liv.

Andreas og jeg kjørte inn til havna for å kjøpe inn litt mat til frokost.

På bakeriet var det veldig mye godt å velge mellom!

Vi spiste en god frokost ombord på båten, før vi satte kursen mot Korcula by. Planen var at vi skulle overnatte der. Men turen viste seg å være i korteste laget… Allerede kl 11.30 var vi fremme. Vi bestemte oss for å ankre opp utenfor byen og bli der et par timer.

Korcula by er en veldig koselig by! Den ligger på en halvøy, og den har en festning som ble bygd på 1200-tallet.

Marco Polo ble født i denne byen i  1254, og det kunne man ikke unngå å få med seg… Alt var merket med Marco Polo!

Vi besøkte huset/stedet hvor han ble født.

Det var fin utsikt fra toppen av huset.

Vi ruslet også litt rundt i gamlebyen.

St. Markus-katedralen fra 1200-tallet.

Vi fikk sett og opplevd mye på et par timer i byen. Vi fikk også med oss et nytt visdomsord😂

Da vi var klare for å reise videre, var det plutselig sterk vind. Vi fikk raskt opp seilene, men pga vindretningen (rett imot oss) måtte vi bruke mye tid på å krysse opp mot vinden. Vi fikk stor fart – og vinden tok virkelig tak i båten!

I dag har vi opplevd ordentlig seiling! Alt av utstyr lå strødd i cockpiten – og noe ble tom ødelagt…

Planen var at vi skulle nå frem til Vela Luka i løpet av ettermiddagen/kvelden. Dessverre tok turen for lang tid, og vi måtte ankre opp i en bukt rett før vi ankom byen. Pussig nok samme bukt som dag 2😂

Vi fikk med oss en fin solnedgang før vi ankret opp.