2016: Dag 7 Hvar – Okrug – Split

-Fint på havet tidlig om morgenen

I dag hadde vi på vekkerklokke for å få mest ut av dagen. Allerede kl 07.15 var vi på vei mot Okrug og Laganini Beach Club.

Klar for en dag på soldekk☀️

Klokken 12 var vi på plass i bukta utenfor Laganini Beach Club. Dette er et sted vi har vært mange ganger tidligere, og hvor vi trives veldig godt. Vi spiste frokost ombord på båten, før vi utnyttet de siste timene på dekk.

Vi spiste lunsj på Laganini. Det er et fantastisk nydelig sted👌

Etter lunsj var det tid for å dra mot Split. – Siste gang seilet ble heist på denne turen…

12 timer etter at vi startet opp fra Hvar, ankom vi Kastela (Split). Det var litt vemodig😔 Uka ombord på Twist & Shaut har gått så altfor fort. Vi har kost oss veldig, og vi sitter igjen med utrolig mange gode minner!

Turen har gått helt smertefritt. Vi var spente på forhånd; om båten ble for stor, om vi skulle klare å seile, om været ble bra… Det var mange spørsmål som surret rundt i hodet🙄

Størrelsen på båten viste seg å være helt perfekt! Barna fikk hvert sitt «rom», det var god sitteplass (både inne og ute) og det var god plass til at alle kunne sole seg på dekk.

For 2 år siden hadde vi ikke seilene oppe på hele turen. Vi hadde ikke erfaring fra seilbåt, det var ekstremt mye vind – og i hele tatt mye dårlig vær. I fjor deltok Andreas på et seilkurs i Oslofjorden. Det var verdt hver eneste krone – for han hadde virkelig lært mye! Andreas har tatt ansvar, fortalt oss andre hva vi skal gjøre og han har lært oss mye om seiling. Vi har prøvd oss i alt fra liten til sterk vind. Vi har hatt medvind, sidevind og motvind… Vi har heist seil og vi har tatt ned seil, vi har strammet tau og slakket tau… Alle har bidratt. Vi har hatt en flott uke sammen som familie!

Været har også vært upåklagelig. Det har vært rundt 30 grader på dagtid. Nettene har vært noe kjøligere. Det har ikke blitt for varmt, bare deilig! Temperaturen i havet har det heller ikke vært noen grunn til å klage på. Jeg har badet opptil flere ganger hver dag – og da er det godt og varmt☺️

I kveld dro vi til Split. Barna ønsket seg mat på Mac Donald’s, så da ble det det😉 Det ble også (bitte)litt tid til shopping.

Dette blir siste natt på båten. I morgen går turen til Istria. Først en natt i Bale, deretter 3 netter i Porec. Der venter gode venner – det blir koselig! Videre går turen via Slovenia til Østerrike. Der skal vi innom Bad Gastein og Salzburg. Så blir det et par dager i Berlin, før vi setter nesa hjemover mot Norge.

Dag 6: Korcula – Hvar

Natta i natt ble alt annet enn rolig… Det var mye vind, og av den grunn la jeg meg ute. Jeg blir veldig sjøsyk inne i båten, men ute går det greit. Camilla holdt meg med selskap. Vinden rev og slet i båten, og jeg var tidvis urolig for at ankeret ikke satt skikkelig fast. Det ble lite søvn, men alt gikk heldigvis bra👍

I dag fikk jeg med meg soloppgangen for første gang i ferien.

I dag gikk turen mot Hvar. Vi hadde fin seilevind, og  det tok ikke lang tid før kom frem. Vi fant en superfin bukt ved Sv. Klement, rett utenfor Hvar. Der ankret vi opp, og vi ble der i flere timer.

Etter å ha badet, solt oss, spist lunsj ombord på båten, sett på flotte båter, lest, sovet, spilt kort mm dro vi til marinaen. Vi la til i Palmezana havn. Det er en stor havn med plass til veldig mange båter.

Her ligger båtene tett i tett

Det går taxibåter fra havna og inn til Hvar by hele tiden. Vi dro inn til byen for å spise middag og se på fotballkamp.

Det er alltid koselig å besøke Hvar by! Vi ruslet rundt i byen og langs strandpromenaden. Det ble en veldig koselig kveld!

2016: Dag 5 Polace – Korcula by – bukt, Korcula

Vi våknet opp etter en helt rolig natt på sjøen. På morgenen gol hanen – og byen våknet til liv.

Andreas og jeg kjørte inn til havna for å kjøpe inn litt mat til frokost.

På bakeriet var det veldig mye godt å velge mellom!

Vi spiste en god frokost ombord på båten, før vi satte kursen mot Korcula by. Planen var at vi skulle overnatte der. Men turen viste seg å være i korteste laget… Allerede kl 11.30 var vi fremme. Vi bestemte oss for å ankre opp utenfor byen og bli der et par timer.

Korcula by er en veldig koselig by! Den ligger på en halvøy, og den har en festning som ble bygd på 1200-tallet.

Marco Polo ble født i denne byen i  1254, og det kunne man ikke unngå å få med seg… Alt var merket med Marco Polo!

Vi besøkte huset/stedet hvor han ble født.

Det var fin utsikt fra toppen av huset.

Vi ruslet også litt rundt i gamlebyen.

St. Markus-katedralen fra 1200-tallet.

Vi fikk sett og opplevd mye på et par timer i byen. Vi fikk også med oss et nytt visdomsord😂

Da vi var klare for å reise videre, var det plutselig sterk vind. Vi fikk raskt opp seilene, men pga vindretningen (rett imot oss) måtte vi bruke mye tid på å krysse opp mot vinden. Vi fikk stor fart – og vinden tok virkelig tak i båten!

I dag har vi opplevd ordentlig seiling! Alt av utstyr lå strødd i cockpiten – og noe ble tom ødelagt…

Planen var at vi skulle nå frem til Vela Luka i løpet av ettermiddagen/kvelden. Dessverre tok turen for lang tid, og vi måtte ankre opp i en bukt rett før vi ankom byen. Pussig nok samme bukt som dag 2😂

Vi fikk med oss en fin solnedgang før vi ankret opp.

2016: Dag 4 Lastovo – Polace, Mljet

Dagen startet med seiling i vakkert landskap. Lastovo består av 46 øyer, og flere av de seilte vi forbi.

Her er vi utpå havet igjen

Andreas sjekker seilene

To fornøyde gutter som trives på båt

I dag gikk turen til Polace på Øya Mljet. Jeg hadde på forhånd lest at denne øya blir omtalt som en av verdens 10 fineste øyer.

Her nærmer vi oss!

Guttene beundrer utsikten

For et fantastisk sted! Vi valgte å ligge ute på anker i natt – og det var vi ikke alene om…

Polace er også et lite sted, men så utrolig koselig! Det er flere restauranter, overnattingssteder, en butikk, bakerier og sykkelutleier.

Polace

Etter at vi hadde ankret opp båten, dro vi inn til havna for å leie sykler. Det var flust av sykler å velge mellom.

Vi syklet inn i nasjonalparken, mot to innsjøer som ligger i nærheten av Polace. Turen inn dit var flott, men synet som møtte oss ved innsjøene var fantastisk!

Vi syklet rundt sjøene, og vi tok oss tid til et forfriskende bad.

Ute i den ene innsjøen ligger det en øy. På denne øya bygde Benediktinerne et kloster for Jomfru Maria på 1100-tallet. De hadde herredømme over øya til 1400-tallet. Klosteret har deretter vært brukt som hotell i lengre tid, men det er nå gitt tilbake til  Dubrovnik bispedømme. Klosteret er nå en populær severdighet.

Her er klosteret

Sykkelturen fortsatte i de samme flotte omgivelsene.

Etter to drøye timer var vi tilbake til utgangspunktet.

Vi avsluttet dagen med en nydelig måltid på en av restaurantene i havna.

Vi har etterhvert sett og opplevd mange steder i Kroatia. Mljet er nok et av de fineste – om ikke finest! Denne øya bør virkelig besøkes!!

2016: Dag 3 Korcula – Zaklopatica, Lastovo

Natta på Korcula var rolig – og vi lå på akkurat samme sted da vi våknet som da vi la oss👍

Vi hadde ikke bestemt oss for hvor turen skulle gå da vi startet opp i dag tidlig. Vi hadde tre ulike alternativer. Det var mye vind på morgenen, så vi seilte avgårde i over 7 knop. Dessverre stilnet vinden raskt… Da ble det god tid til bading og kos på båten.

Camilla og Christian starter dagen med kortspill

Her bades det

Det ble mange flotte stup

Vi måtte etterhvert starte opp motoren. Mye av turen gikk vi på motor – med seilene oppe.

Vi bestemte oss etterhvert for å dra til Lastovo. Turen blir nå lengre enn vi hadde planlagt, men vi håper og tror at den blir veldig fin!

I dag hadde vi bestemt oss for å ligge i en havn, og valget ble Zaklopatica. Men før vi kom dit, ankret vi opp i en bukt i nærheten. Der ble det enda mer bading.

Det var et utrolig idyllisk sted!

Da klokka nærmet seg 15, dro vi til havna vi skal tilbringe neste natt i. Det viste seg å være en liten, men veldig sjarmerende havn.

Her nærmer vi oss Zaklopatica

Zaklopaica er, som nevnt ovenfor, en liten havn. Den består av noen få hus, noen overnattingssteder og et par restauranter. Det er en rolig havn, med avslappende og god stemning.

Nå kan vi slappe av😊

Vi var sultne da vi kom i land, så vi spiste på nærmeste restaurant. Det var en upåklagelig utsikt, og maten var også god!

Da alle var gode og mette, bestemte vi oss for å gå inn til Lastovo by. Den ligger drøye 2 kilometer fra Zaklopatica.

Det var utrolig grønt og frodig!

- Og for en utsikt vi hadde på turen!

– Og for en utsikt vi hadde på turen!

Lastovo by var veldig sjarmerende! Det var lite folk å se, og mange hus virket ubebodde. Vi fant en dagligvarebutikk, en souvinirbutikk og en restaurant… Og faktisk en bar – uten gjester…

Lastovo by

Vi måtte selvfølgelig opp på toppen av fjellet. Der var det en eldre bygning, men det stod ingen steder hva bygningen har blitt brukt til. Utsikten var uansett fantastisk!

Vi ruslet litt rundt i byen, før vi gikk tilbake til båten vår.

Vi rakk akkurat tilbake til en fin solnedgang🌅

2016: Dag 2 Milna- Korcula

Det ble en veldig livlig natt i Milna. Ettersom det nå er Yacht Week, lå det omkring 20 båter rundt oss med feststemt ungdom… Men vi var allikevel tidlig oppe. Klokka 08.30 var vi på vei ut fra havna.

Skipper Larsen

Havna i Milna

Vi fikk raskt opp seilene. Det var ikke mye vind, men det gikk jevnt og trutt fremover. Det var til og med mulig å bade mens vi seilte🏊

Utenfor Hvar seilte vi forbi delfiner. De var relativt langt unna, men uansett gøy å se!

Frokost ombord på båten

Det ble god tid til avslapping på dekk i dag også

I dag seilte vi rett forbi Hvar. Planen er å ha en overnatting der i slutten av uken. Vi hadde stø kurs mot Proizd – en liten øy utenfor Korcula. Dette er en øy vi tidligere har hørt mye positivt om. Vi fant dessverre ikke et egnet sted for å ankre opp båten, så vi kjørte videre til Korcula. Der fant vi en stille og rolig bukt hvor det var veldig idyllisk!

Her skal vi ligge i natt

Her ligger vi fint!

Her får vi det fint!

Idyll!

Etter 9 timers seiltur var det deilig å kunne kose seg med litt bading.

Etterhvert ble det middag. – Og det ble pasta i dag også😂

Under middagen ble selfie-stanga testet ut...

Under middagen ble selfie-stanga testet ut…

Kvelden ble avsluttet med kortspill

I morgen er vi litt usikre på hvor turen går. Avgjørelsen blir nok ikke tatt før seilene igjen er på vei opp😉

Vi seiler – igjen⛵️

Endelig kom dagen vi har ventet så lenge på! To år har gått siden vi sist la ut på tur fra Kastela, Split.

Denne gangen startet ferien med håndballcup i Makarska for Camilla og meg. Det var en super uke – med både håndball og sol & bad. I går kom Jørgen, Andreas og Christian kjørende fra Jessheim. De brukte to hele dager, med overnatting i Tyskland.

I dag var hele familien samlet igjen – og det føltes veldig, veldig bra!

Vi ankom Kastela marina tidlig på formiddagen. Ettersom vi hadde egen bil, gikk matinnkjøpet noe smidigere enn sist😊

Nå skal vi nok klare oss et par dager👌

Klokken 13 fikk vi båten. Denne gangen har vi leid en Hanse 455, en litt større båt enn vi hadde for to år siden.

Her ligger båtene klare for nye seilere

Guttene har kjøpt inn mye drikke til varme dager på havet

Her er båten⛵️

I år kjørte vi elegant ut fra havna, faktisk ingen problemer👍 Vi kjørte ikke langt før vi stoppet for et etterlengtet bad.

Herlig!

Man får det ikke morsommere enn man selv gjør det - her henger "ungene" etter båten

Man får det ikke morsommere enn man gjør det selv – her henger «ungene» etter båten

Etter at badet var unnagjort, var vi fast bestemte på at seilene skulle opp. Andreas deltok på seilkurs sist sommer – og han tok raskt kommandoen. Seilene kom opp på en, to, tre… og det tok ikke lang tid før vi nådde en fart på 7 knop.

Jippi - vi seiler!!!

Jippi – vi seiler!!!

Mens vinden tok tak i seilene, og førte oss mot Milna, lagde jeg lunsj. Noe utfordrende var det å koke pasta, mens båten krenget som verst, men maten ble god – og vi koste oss med vårt første måltid ombord.

Etter lunsj ble det tid til avslapping på dekk.

Deilig!

Etter nærmere 4 timer ankom vi Milna på Brac.

Milna er en liten, sjarmerende by

Det tok ikke lang tid å bli kjent i byen – her er det noen få restauranter og barer, i tillegg til en liten butikk eller to. Men vi fant en koselig pizzarestaurant, med utmerket pizza🍕😄

Familien samlet💞

Og der sendte de også fotballkampen mellom Tyskland og Italia⚽️

To blide og fornøyde ungdommer👍

Dag 1 avsluttes i en fullsatt marina – her er det allsang, latter og liv🤗

Dag 7 Hvar by – Marina Kastela

Det ble noen timers søvn i løpet av natten. Det blåste veldig, så båten lå ikke akkurat rolig! I tillegg var det mye båtkjøring rundt oss. Å sove ute var veldig behagelig! Camilla sovnet med en gang vi kom ombord i båten igjen, og sov til langt utpå formiddagen.

Vi dro fra Hvar kl 08, og da satte vi kursen mot Brac – og stranden Zlatni Rat.

Zlatni Rat slik den ser ut på reklamebilder

Vi har aldri vært på Brac, og følte at dette var et «must» å få med seg. Men, som jeg egentlig var veldig forberedt på, ble dette en skuffelse. Stranda var ikke i nærheten av det den ser ut til på bilder!

Zlatni Rat slik vi så den

Zlatni Rat

Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i overfylte strender, så det var helt greit å kjøre forbi. Nå har vi sett den – og det er jo litt gøy:-)

Vi kjørte til Bol, hvor vi fylte diesel. Der blåste det så kraftig at det var nesten helt umulig å legge til. Men vi klarte det også til slutt!

Derfra kjørte vi oppover igjen, forbi Zlatni Rat, og mot ei lita vik hvor vi ankret opp. Der ble det bading, soling, soving og spising. Jeg overrasket med nok en deilig spagetti-lunsj.

Lunsj ombord i båten

Kos på dekk

Da klokka nærmet seg 15, måtte vi dessverre sette kursen mot Split -og Marina Kastela.

Her er det jeg som styrer båten!

Vi fikk lagt til i havna uten problemer – og rettet forhåpentligvis opp førsteinntrykket de fikk av oss når det gjaldt manøvrering av båt… Båten ble gjennomgått, og det var heldigvis ingen skader eller mangler på båten.

Jørgen er tydelig fornøyd med turen!

I kveld tok vi lokalbussen inn til Split. Vi spiste middag -og gikk litt rundt i byen. Det var en fin avslutning på en veldig fin uke!

Det er veldig godt å kunne si at alt har gått bra! Det var spennende å skulle begi seg ut på denne turen, uten å hå vært noe særlig på båt før. Jørgen har kjørt mye båt, men ikke båter på denne størrelsen. Vi har ikke seilt denne gangen, men det skal vi gjøre på neste tur! Målet nå er å gå på seilkurs i løpet av våren 2015.

Været har vært så som så. Det var kaldt på starten av uka, det har regnet en del og det har vært veldig mye vind. Alle vi har snakket med underveis sier at denne sommeren er helt unormal. Men været har ikke plaget oss! Vi har fått med oss så mange opplevelser og erfaringer som vi ikke ville være foruten. Og dessuten setter man så ekstra stor pris på sola når den endelig stikker fram!!

Barna har kost seg ombord i båten. Ettersom båten er såpass stor, har de ikke måttet sitte oppå hverandre hele tiden. De har hatt tilgang til internett, og dermed har de heller ikke kjedet seg. De har badet mye – og særlig Andreas har hjulpet til mye med båten.

Båtferie har vært en helt ypperlig ferieform for oss! Vi har sett og opplevd mange nye steder, og vi har hatt en fin kombinasjon av aktiv og avslappende ferie. Jeg er veldig fornøyd med reiseruta vår. Vi hadde ikke fastsatt den på forhånd, men la den underveis. Vi hadde utgangspunkt i ei rute jeg fant på nettet, men vi tilpasset den til våre ønsker.

Jeg håper og tror at det blir båtferie igjen på oss ganske snart – og da får vi satse på at det blir en ekte seilferie, med seilene oppe!! Ellers er det helt ok å kjøre med motor også…. 😉

Nå venter en uke i Podstrana med gode venner. Vi gleder oss veldig til at 15 små og store fra Jessheim kommer nedover i morgen!

Dag 6 Stari Grad (Hvar) – Hvar by

På vei fra Stari Grad

I dag har vi forflyttet oss fra Stari Grad til Hvar by. I havna i Hvar by var det få plasser – og veldig mange båter, så vi la til ved en moring  i bukta bortenfor.

Her ligger vi fint!

Vi har kost oss på båten i dag. Deilig med sol & varme!

Christian er klar for et avkjølende bad

På ettermiddagen kjørte vi motorbåten vår inn til land, og ruslet rundt i byen. Vi har vært her tidligere, men det var gøy å komme tilbake! Dette er også et nydelig sted. Det er betydelig flere turister her, snittalderen er lavere enn på de andre stedene vi har besøkt, det er høyere «partyfaktor» og prisene er høyere. Men det er det som er så sjarmerende; at stedene ikke er helt like!

Andreas i byen Hvar

Hvar by

I dag er det mye vind, og vi ligger ved en moring… Det betyr at båten ikke akkurat ligger rolig… Jeg blir sjøsyk med en gang jeg går inn i båten, så i natt blir nok jeg liggende ute. Det blir enda en ny opplevelse! Jeg blir ikke syk når jeg er ute i frisk luft, så jeg tror det blir bra:-)

I morgen er det vår siste dag på båten, og vi skal oppleve mest mulig i løpet av denne dagen. Det betyr at det blir tidlig kvelden for oss i dag – og tidlig opp i morgen.

Her sluttet egentlig dagens oppdatering, men alle som kjenner oss godt, vet at det alltid skjer noe dramatisk når «The Larsens» er på tur…

Da vi var inne i Hvar by, kjøpte vi oss en is hver. Camilla sa ganske raskt at hun begynte å klø i halsen – og kastet isen. Hun fikk litt vann, og vi tenkte at det kom til å gå over.

Havna i Hvar

Jørgen, Camilla og Andreas gikk tilbake til båten, mens Christian og jeg gikk litt rundt i de koselige gatene.

Hvar by

Utrolig mange koselige gater!

Her er det mange trivelige kafeer og restauranter

På vei tilbake tilbake til båten er det en fantastisk solnedgang!

Byen i solnedgang

Båten vår Ambra

Når vi nærmer oss båten, hører vi dunkende musikk og feststemt ungdom på lang avstand. Det viser seg at den rolige og sjarmerende bukta vi la til i, egentlig er et av Hvar’s mest berømte beachklubber!

Hula Hula Her var partystemningen høy!

Hula Hula
Her var partystemningen høy!

Vi blir sittende på båten og følge med på festen utover kvelden. Camilla klager over at hun er kvalm, og at hun klør i halsen. Ettersom vi har bestemt oss for å sove ute, gjør vi istand sengene og legger oss for å lese litt. Camilla er imidlertid ikke i form, så hun får en ekstra allergitablett. Det går ikke lang tid etter at vi har lagt oss ned før hun begynner å hovne opp over nesa og øynene. På kort tid er hun så hoven at hun ikke kan se noe særlig. Nesa tetter seg – og hun begynner å bli hoven over kinnene og haka. Jeg er ganske rolig og avslappende som person, men da syns jeg ikke det var gøy å sitte ute på en båt! Vi bestemte oss for å oppsøke lege. Andreas rodde Camilla og meg inn til land, hvor vi fikk kontakt med en som jobbet på beachklubben. Han fulgte oss til sykehuset, og der ble det full behandling… Camilla fikk antihistaminer intravenøst + en sprøyte med kortison.

Camilla får intravenøs behandling

Etter at behandlingen var ferdig, rodde Andreas oss tilbake til båten. Der ventet en bekymret pappa….

Nå har vi fått vite hvor vi skal oppsøke lege på Hvar også – enda et sted på den etterhvert veldig lange listen vår… 🙂

Dag 5 Vis by – Stari Grad

Jørgen var oppe like tidlig i dag, mens jeg lå helt til kl 07.00. Jørgen insisterte på en joggetur, og selv om jeg hadde mange gode unnskyldninger for å slippe, ble det en joggetur på oss. Det var en fin tur – og en oppkvikkende start på dagen!

Vi dro fra Vis klokka 9. Været var veldig bra, og vi hadde en fin tur over til Palmizana (øy utenfor Hvar). Planen var at vi skulle ankre opp og være på Palmizana hele dagen og natten.

Det var stor båttrafikk utenfor Palmizana

Skjærgården utenfor Palmizana

Palmizana

På grunn av veldig mange båter dro vi videre mot Hvar. Der fant vi en kjempekoselig bukt hvor vi la til ved en moring. Her ble det litt mat, bading og soling.

Her (h)var det fint!

Deilig at sola endelig skinner fra skyfri himmel!

Dessverre fikk vi beskjed om at det kom til å bli sterk vind, og at vi måtte dra inn til en havn. Vi pakket sammen, og satte kursen mot Stari Grad (Hvar).

Kapteinen og hans assistent

Badestopp

Barna bader så fort de har mulighet

Vi la til ved havna i Stari Grad kl 14. På nytt måtte vi ut og utforske en ny by. Jeg burde ikke bli overrasket lenger, men nå trodde jeg ikke at jeg skulle komme til et så fantastisk sted! Dette er en av Europas eldste byer, og veldig godt bevart. Her oser det av historie, sjarm og god atmosfære!

Stari Grad

En lokal restaurant

Gamlebyen

Gutta på havna

Til og med kattene slapper av i denne byen